Hlavním cílem studie centra Řep bylo nastavit pravidla, díky kterým by se předešlo nekontrolované výstavbě a zároveň se zlepšilo okolí zastávky Slánská, které se dnes nachází ve velmi špatném a zanedbaném stavu, především pak v prostoru pod mostem.

Přitom má všechny předpoklady stát se příjemným, čistým a bezpečným místem v samotném centru Řep. Nachází se zde obchodní dům, který prochází celkovou rekonstrukcí, kříží se tu trasy tramvají a autobusů i významné ulice Slánská a Makovského a celé území tvoří spojnici sídlišť Řepy I a Řepy II.

Stávající územní plán z roku 1999 nicméně umožňuje v centru Řep rozsáhlou výstavbu, což si uvědomují i soukromí investoři, kteří požádali hlavní město o odkup pozemků mezi obchodním centrem a čerpací stanicí. Na jednáních s radním pro majetek Janem Chabrem a náměstkem primátora pro územní rozvoj Petrem Hlaváčkem byl domluven společný postup. Rada hlavního města zpracuje ve spolupráci s městkou částí urbanistickou studii, která bude podkladem pro svěření pozemků do správy městské části.

Pořízením studie byl pověřen Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, který pro tento úkol vybral prostřednictvím výběrového řízení architekty z ateliéru City Upgrade. Práce na samotné studii začaly v listopadu 2019. Během prosince připravili architekti pro občany dotazník nápadů, který jim sloužil jako jeden ze základních podkladů k jejich práci. Diskuse s občany probíhala také na veřejných jednání Komise pro životní prostředí, veřejný prostor a Smart City nebo u kulatých stolů v Kulturním centru Průhon.

Práce na studii pokračovaly i ve ztížených podmínkách nouzového stavu na jaře 2020, kdy byla rozpracovaná studie připomínkována městskou částí. Připomínky byly zaslány nejprve písemně, následně proběhlo společné jednání se zástupci Institutu plánování a rozvoje a s architekty. Další kolo připomínkování bylo naplánováno na červen, ale již se neuskutečnilo.

Práce na urbanistické studii byly z podnětu městské části ukončeny v srpnu 2020. Studie zůstala rozpracovaná, aniž by byla dokončena a mohli jsme si prohlédnout výsledek práce. Základní navržená řešení, principy a nápady si tak přiblížíme ukázkou několika příkladů realizovaných úprav veřejného prostoru z jiných měst.

Přemostění na Slánské

Dopravní stavby mohou být jedním z nejbolestivějších míst ve městech. Rozdělují je a přináší sebou celou řadu negativních jevů. Jak ale udělat z problému výhodu?

Jednou z možností je přeměna podmostí na živé městské prostředí, zastřešené náměstí s nově postaveným obchodem.

Zaanstad Zaanstad
Slánská Slánská
Koog aan de Zaan, Zaanstad, Nizozemí

Důležitá je práce s přehledností a osvětlením, které nejen přispívá ke zvýšení bezpečnosti, ale může z dálničního mostu udělat i zajímavé architektonické dílo.

Toronto

Čisté, udržované a bezbariérové prostředí umožňuje konání pravidelných akcí pro všechny, ať už jde o farmářské trhy nebo sousedské slavnosti.

Boston
Boston
Toronto

Spolupráce s umělci promění prostor na venkovní galerii a eliminuje nelegální graffiti.

Toronto

Ke zpříjemnění a zlepšení obyvatelnosti prostředí přispívá práce s vodou a vegetací.

Drammen
Toronto

Podle charakteru každého konkrétního místa se volí míra formálnosti i hravosti.

Sydney
Drammen

Parkování

Auta a parkoviště jsou dnes nedílnou součástí našich měst. Slouží nám, ale mohou nám také znepříjemnit prostředí, ve kterém žijeme. Lze zachovat parkovací stání a zároveň proměnit ulici na příjemné a obytné místo?

Štrasburk Štrasburk
Bazovského Bazovského
Štrasburk

Studie navrhla nové uspořádání uličních profilů. Například v Bazovského ulici lze úpravou šířek stávajících jízdních pruhů získat dostatečný prostor k navýšení počtu parkovacích stání i pro výsadbu nové čtyřřadé aleje. Stromořadí brání v létě přehřívání ulice. Vozovka je s ohledem na zvýšení bezpečnosti doplněna o samostatný cyklopruh.

Bazovského, návrh
Bazovského, návrh

Parkovací stání jsou oproti vozovce dlážděny dlažbou se širokou spárou, která umožňuje vsakování dešťové vody. Z ulice se během prudkých dešťů nestává „řeka“. Vsáknutá voda navíc zůstává v území a pomáhá vegetaci v obdobích sucha.

Berlín Berlín
Šimonova Šimonova
Berlín
Nymburk
Mnichov

Výše popsané principy lze použít i u velkých parkovacích ploch, které jsou standardní součástí sídlištní zástavby.

Mnichov

Závěr

Ukončením studie se městská část připravila o možnost ovlivňovat budoucí podobu svého území a zlepšit kvalitu prostředí v Řepích. Plány vedení radnice na vypracování nové ideové studie centra, tentokrát za peníze městské části, nepovedou bez dohody s hlavním městem Prahou a dalšími aktéry v území k očekávanému výsledku. Děkuji všem, kteří pracují na zlepšení veřejného prostředí v Řepích a věřím, že se v budoucnu podaří opět navázat s hlavním městem Prahou korektní vztah, který posune dnešní neutěšený stav Slánské do standardní podoby města v 21. století.